مقالات مهاجرت به امارات

همه چیز درباره مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی

۴.۸/۵ - (۹ امتیاز)

در دهه‌های اخیر، امارات به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی برای پناهندگان و مهاجران در منطقه خاورمیانه ظهور کرده است. باتوجه‌ به رشد اقتصادی چشمگیر و ثبات سیاسی نسبی، این کشور به مکانی جذاب برای کسانی تبدیل شده که به دنبال فرصت‌های جدید و امنیت بیشتر هستند. استفاده از گزینه پناهندگی یکی از روش های رسیدن به اقامت دبی است که توسط کارشناسان حقوقی و مهاجرتی معمولاً تایید نمی‌شود؛ چرا که با چالش‌های زیادی رو به رو است؛ اما اگر می‌خواهید مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی داشته باشید، این نوشته را از دست ندهید. در ادامه مقاله درباره‌ی مراحل، مزایا، معایب و شرایط پناهندگی در امارات ۲۰۲۴ به طور کامل خواهید خواند. با خلیج تایمز همراه باشید.

اقامت از طریق پناهندگی در امارات

افرادی که به دنبال مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی هستند، می‌توانند درخواست پناهندگی خود را به دولت امارات متحده عربی ارائه دهند. پس از آن دولت این درخواست را بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام می‌کند. به طور کلی پناهندگی یکی از بدترین روش‌های مهاجرت به امارات است؛ با وجود قوانین‌ سخت‌گیرانه‌ی امارات درباره‌ی پناهندگی بهتر است به روش‌های دیگر مهاجرت به این کشور فکرکنید؛ روش‌هایی مانند ثبت شرکت، خرید خانه در دبی و … پناهندگی در امارات به شهروندی و اقامت دائم این کشور تبدیل نمی‌شود و افراد متقاضی فقط یک دوره موقت ۲ ساله می‌توانند در این کشور زندگی کنند.

با توجه‌ به اینکه امارات جزو کشورهای عضو کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به پناهندگان نیست، پناهندگی در این کشور می‌تواند به‌عنوان یک روش خطرناک برای مهاجرت در نظر گرفته شود که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای متقاضیان داشته باشد. در سال ۲۰۲۱، تعداد پناهندگان در امارات حدود ۱٬۳۵۵ نفر بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۰۴ درصد افزایش داشته است و بیشترین تعداد پناهندگان از کشورهای سوریه و عراق بوده‌اند. افرادی که از آزار و اذیت یا رفتار غیرانسانی در کشور خود می‌ترسند، می‌توانند از کشور امارات متحده عربی پناهندگی بگیرند، اما باید توجه داشت که روش‌های دیگری برای مهاجرت به امارات وجود دارد که ممکن است کم‌هزینه‌تر و کم‌خطرتر باشند.

مراحل مهاجرت از طریق پناهندگی به امارات

شرایط پناهندگی به امارات ۲۰۲۴

امارات متحده عربی، با وجود پیشرفت‌های اقتصادی و ثبات سیاسی، سیستم رسمی برای درخواست پناهندگی ندارد و به همین دلیل، کمیسیون عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) نقش اصلی را در رسیدگی به وضعیت پناهندگان در این کشور ایفا می‌کند. امارات، به استانداردهای بین‌المللی حمایت از پناهندگان، از جمله اصل عدم بازگشت، احترام می‌گذارد و معمولاً افرادی که در صورت بازگشت به کشور مبدا در خطر جدی قرار می‌گیرند را به کشورشان بازنمی‌گرداند. با این‌ حال، افرادی که قصد مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی دارند، باید مدارکی مبنی بر آزار و اذیت جدی مذهبی، سیاسی، نژادی، جانی، مالی و … ارائه دهند و در صورت تأیید درخواست، به آن‌ها اقامت موقت امارات داده می‌شود که این مجوز، ۶ ماه اعتبار دارد و به آن‌ها اجازه کار یا تحصیل را نمی‌دهد.

از جمله مهم‌ترین شرایط پناهندگی در امارات در سال ۲۰۲۴ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. وجود مساله‌ای خطرناک در کشور مبدا برای فرد پناهنده؛
  2. ارائه مدارک هویتی معتبر؛
  3. اقامت کردن و ماندن در کشور امارات؛
  4. مدارک لازم برای اثبات وضعیت مالی؛
  5. قرار‌گیری تحت معاینه‌های پزشکی، بازرسی‌های بدنی و انگشت‌نگاری.

از آنجایی که ممکن است قوانین پناهندگی امارات در سال‌ها و شرایط متفاوت تغییر کند؛ برای کسب اطلاعات به‌روز و دقیق در مورد شرایط پناهندگی در امارات متحده عربی، بهتر است به سایت‌ها و منابع رسمی دولت محلی یا سازمان‌های مهاجرتی مراجعه کنید.

مراحل مهاجرت از طریق پناهندگی به امارات

مراحل درخواست ویزای دبی شامل تکمیل فرم درخواست ویزای پناهندگی و ارسال آن به اداره کل اقامت و امور خارجیان (GDRFA) است. پس از بررسی اولیه، مصاحبه‌ای با متقاضی ترتیب داده می‌شود تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت و دلایل درخواست پناهندگی کسب شود. در صورت تأیید نهایی، ویزای پناهندگی صادر می‌شود و متقاضی می‌تواند برای اقامت در امارات اقدام کند. با این‌ حال، توجه داشته باشید که این فرایند ممکن است زمان‌بر باشد و شانس موفقیت در آن محدود است.

برای اینکه بتوانید به عنوان یک پناهنده به امارات مهاجرت کنید، مراحل زیر پیش روی شما هستند:

  1. بررسی موقعیت و شرایط: تصمیم بگیرید که آیا مهاجرت از طریق پناهندگی به دبی برای شما مناسب است یا خیر. مطالعه کافی در مورد شرایط زندگی به عنوان یک پناهنده، سیستم حقوقی، وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور امارات ضروری است.
  2. ثبت نام به عنوان پناهنده: با ورود به سایت و وب‌گاه‌های مربوطه در امارات، می‌توانید درخواست پناهندگی به امارات خود را ثبت‌ کنید.
  3. اثبات شرایط: برای پناهندگی به امارات باید اثبات کنید که در کشور فعلی خود در معرض خطرات جدی هستید. این اثبات ممکن است نیازمند ارائه شواهد و اطلاعات کامل و دقیق باشد.
  4. بررسی درخواست: موارد پناهندگی توسط مقامات مربوطه بررسی می‌شود. این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد و نتیجه آن ممکن است مثبت یا منفی باشد.
  5. دریافت ویزای پناهندگی: در مرحله آخر شما می‌توانید ویزای پناهندگی امارات را دریافت کنید.

برای اینکه نتیجه بررسی درخواست پناهندگی امارات شما مثبت باشد، باید بتوانید شرایط فعلی خود را به خوبی برای مقامات امارات توضیح دهید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست پناهندگی در امارات

هر کشوری برای مهاجرت از طریق پناهندگی قوانین و شرایط خاصی دارد. افراد پناهجو باید مدارک خود را به اداره پناهندگی ارائه دهند؛ مدارک مورد نیاز برای درخواست پناهندگی امارات را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست
  • عکس رنگی
  • اسناد هویتی و شناسایی
  • مدارک تأیید کننده دلایل پناهندگی
  • گواهی مالی
  • اسناد تحصیلی و شغلی

روش های پناهندگی به امارات

روش‌ های پناهندگی در امارات

افراد متقاضی پناهندگی در امارات می‌توانند شخصا یا به صورت آنلاین از طریق وب سایت اداره پناهندگی امارات درخواست خود را ثبت کنند. پس از دریافت درخواست توسط اداره پناهندگی، مصاحبه‌ای با فرد متقاضی ترتیب داده می‌شود؛ پس از آن نتیجه درخواست شما اعلام خواهد شد. در ادامه روش‌های پناهندگی در دبی را برای شما بررسی می‌کنیم.

  • ویزای پناهندگی امارات: رایج‌ترین روش پناهنده شدن در امارات از طریق ویزای پناهندگی است. فرد متقاضی پس از تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارک مورد نیاز، آنها را ارسال می‌کند. پس از بررسی و تایید درخواست فرد، ویزای پناهندگی صادر می‌شود.
  • ویزای بشر دوستانه امارات: ویزای بشر دوستانه برای افرادی صادر می‌شود که به دلیل نقض حقوق بشر به حمایت نیاز دارند. این درخواست باید با مدارک و شواهد حاوی این نقض ارسال شود و پس از بررسی و در صورت تایید درخواست ویزای بشر دوستانه فرد متقاضی صادر می‌شود.
  • ویزای شرایط خاص امارات: ویزای شرایط خاص به افرادی تعلق می‌گیرد که با داشتن سوابق سیاسی، مذهبی و قومیتی نیاز به حمایت دارند. این افراد با ارسال مدارک، شواهد و فرم درخواست به ارداره پناهندگی امارات، درصورت تایید شدن، می‌توانند ویزای شرایط خاص امارات را دریافت کنند.

مزایای مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی

کشور امارات پتانسیل‌های بالقوه‌ای برای رفاه و زندگی بهتر به مهاجران و ساکنان ارائه می‌کند. برخی از مزایای زندگی در امارات که به دست می‌آورید عبارت‌اند از:

  • امنیت بالا: اگر در کشور خود از لحاظ امنیت در خطر بوده‌اید، می‌توانید از امنیت بالا در امارات لذت ببرید. در این کشور حتی آمار جرم و جنایت بسیار پایین است و امنیت شهروندان به خوبی تامین می‌شود.
  • اقتصاد رو به رشد: یکی از مولفه‌های مهم پیشرفت در کشور امارات، اقتصاد پیشرفته آن است. حقوق و درآمد بالا در دبی به شما امکان می‌دهد که بتوانید زندگی با کیفیتی را تجربه کنید.
  • فرهنگ نزدیک و مهاجر دوست: کشور امارات اشتراک‌های فرهنگی زیادی با ایران دارد و از آنجایی که بخش زیادی از جمعیتش را توریست‌ها و مهاجران تشکیل می‌دهد، اماراتی‌ها فرهنگی بین‌المللی دارند و با مردم کشور‌های دیگر خوش‌ برخورد هستند.

هم‌چنین کشور امارات از لحاظ جغرافیایی بسیار به ایران نزدیک است و خانواده شما می‌توانند به راحتی به این کشور سفر کنند تا آن‌ها را ملاقات کنید.

معایب مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی

برخی از چالش‌هایی که به عنوان یک پناهنده ممکن است با آن‌ها درگیر باشید عبارت‌اند از:

  • فرآیند طولانی و پیچیده: درخواست پناهندگی و تشخیص وضعیت پناهندگی معمولاً یک فرآیند زمان‌بر و پیچیده است. نتایج مثبت یا منفی این فرآیند ممکن است مدت‌ها طول بکشد.
  • نداشتن حق کار: پناهندگان ممکن است در طول فرایند پناهندگی حق کار نداشته باشند. این موضوع می‌تواند بر امکان تأمین هزینه‌های زندگی تأثیر بگذارد.
  • محدودیت‌های حقوقی: پناهندگان ممکن است با محدودیت‌های حقوقی مواجه شوند و حقوق و مزایا کمتری نسبت به افراد مقیم یا مهاجر داشته باشند.
  • هزینه‌های زندگی: هزینه زندگی در دبی معمولاً بالا است. افزایش هزینه‌ها ممکن است برای پناهندگان مسئله‌ساز باشد.

هم‌چنین نتیجه درخواست مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی به بررسی و تصمیم مقامات مربوطه بستگی دارد و ممکن است در این فرایند رد و مجبور به بازگشت به کشور خود شوید.

هزینه پناهندگی در دبی

درخواست ویزای پناهندگی معمولا رایگان است و و هر هزینه‌ای که افراد متقاضی می‌پردازند توسط کمیسیون UNHCR  پرداخت می‌شود.

حقوق پناهنده‌ها در دبی

امارات هیچگونه حقی برای پناهندگان قائل نیست. پناهندگان افرادی هستند که بدون تابعیت که نمی‌توانند از هیج امکانات یا مزایایی استفاده کنند. ازدحام بیش از حد و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی باعث ایجاد شرایط بد و بیماری بسیاری از افراد شده است. همچنین این کشور اجازه کار به افراد پناهجو را نمی‌دهد. به همین علت است که مهاجرت از طریق پناهندگی به امارات روش خوبی نیست و توصیه نمی‌شود.

آیا مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی خوب است؟

در نظر داشته باشید که هر فرد و شرایط زندگی او متفاوت است و نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی خوب است یا نه. ممکن است برخی افراد با این مشکلات روبرو شوند، در حالی که برخی دیگر توانسته‌اند با موفقیت در امارات زندگی کنند. کمک گرفتن از وکیل یا مشاور مهاجرت می‌تواند به شما در درک بهتر شرایط پناهندگی و تصمیم‌گیری مناسب کمک کند.

آیا مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی خوب است

جمع‌بندی

در این نوشته از سایت اخبار امارات پیرامون موضوع مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی توضیحاتی را به شما ارائه کردیم. در این مقاله دیدیم که گرچه پناهندگی امارات مزایایی دارد؛ اما به طور کلی از میان راه های مهاجرت به امارات بهترین گزینه نیست؛ چرا که فرآیند قانونی پیچیده و زمان‌بری دارد و نتیجه آن از ابتدا مشخص نیست. همچنین برای افرادی که این روش را انتخاب کرده‌اند مراحل، شرایط و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی را به طور کامل توضیح داده‌ایم. برای اینکه بتوانید با دیگر راه‌های اقامت و روش‌های مهاجرت به امارات آشنا شوید، مطالب دیگر سایت خلیج تایمز را مشاهده کنید.

سوالات متداول:

مدت زمان بررسی درخواست پناهندگی امارات چه قدر است؟

این مدت زمان به صورت قطعی مشخص نیست و ممکن است بسته به پرونده هر پناهنده از ماه‌ها تا چند سال به طول بیانجامد.

آیا امکان اخذ اقامت دائم برای پناهندگان به امارات وجود دارد؟

بله در صورت تایید پرونده و اشتغال پایدار و مطابقت وضعیت پناهنده، ممکن است امکان اقامت دائم برای او فراهم باشد.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون. من درباره ی مهاجرت به امارات خیلی تحقیق کردم و پناهندگی اصلا نمی ارزه و خیلی هم سختی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا